,

משבר עסקי (טראומה ועבודה) דיכאון ..

משבר עסקי  (טראומה ועבודה) לחץ מתמשך ומעיק בעבודה, דיכאון כתוצאה מירידה בהכנסות, טראומה מכישלונות עסקיים קודמים, לחצים מבית – הם רק חלק מהגורמים הפסיכולוגיים/נפשיים שמעיבים ומפריעים לבעל עסק לנהל את הביזנס שלו בשקט וביעילות. "במצבי לחץ שונים, המוח שלנו יעיל הרבה פחות בעבודה ובכלל", קובע בראיון ל"גלובס" פרופ' מולי להד, פסיכולוג רפואי בכיר. להד מסביר שמצבי לחץ ומתח מתמשך משפיעים פעמיים: "ראשית, יש להם אפקט מבחינה בריאותית-פיזית, כי הם ממריצים ומחריפים מחלות, כמו אולקוס, לחץ דם, סוכרת וכן גם מחלות לב וכלי דם ומחלות ראומטיות.

הם גם משפיעים על רמת הכולסטרול, יוצרים תגובות אלרגיות קיצוניות ומחלישים את המערכת החיסונית. בנוסף, הם פוגעים מבחינה נפשית, כי בגללם יש לצפות להשפעה שלילית על הבריאות הנפשית, כמו חרדה, דיכאון, ירידה בהערכה העצמית ובביטחון הכלכלי". בעיות פסיכולוגיות אופייניות לניהול עסק במצב משבר ואפשרויות פתרון להן: חרדה עסקית חרדה היא מצב בו האדם חש אי שקט, בשל מתח ודאגה רבה מפני איום וסכנה ממשיים או דמיוניים שהוא חש חסר אונים מולם.

חרדה לא תמיד ממוקדת ומלווה באי-שקט ובתחושה שבכל רגע עומד לקרות משהו בלתי צפוי, ואחת הבעיות שלה שהיא מופיעה ואנחנו לא יודעים להסביר אותה לעצמנו. חרדה עסקית עלולה להיווצר מסיבות רבות. בעל עסק חרד, נוטה למצבי רוח רעים, לדחות דברים שוב ושוב ולהימנע מקבלת החלטות ונקיטת צעדים הכרחיים לטובת העסק, ובכך הוא עלול לפספס הזדמנויות. הפתרון כפי שמציע פרופ' להד: "חרדה היא במידה מסוימת תגובה נורמלית למצבי לחץ ואף הכרחית להישרדות. אך ברמות גבוהות שלה, היא עלולה להתפתח לכדי הפרעת חרדה וזה מצב שמחייב עזרה מרופא משפחה, עובד סוציאלי או פסיכולוג". מניסיוני האישי, תוך חודשיים שלושה אנשים חשים הקלה עצומה בסימפטומים.

אי התמודדות עם לחצים מבית התמודדות כלכלית באופן טבעי מהווה נקודת חיכוך קשה עם בן/בת הזוג, שכן, שלא מרצונו הוא שותף לקושי, ולעיתים אין לו/לה את המבנה הנפשי של יזם והוא חסר יכולת או/ו רצון להתמודד. פרופ' מולי להד ממליץ על אופן פתרון: "שיתוף, דיון, ליבון ושוב ליבון, ותמיד לזכור, שהשקר הכי טוב הוא האמת. להימנע מלהמציא סיפורים כדי להסתיר החלטות בענייני עבודה כמו לקיחת הלוואה, כי בסופו של דבר האמת יוצאת לאור. "חשוב לשתף את בת/בן הזוג ולנסות להשיג את התמיכה או לפחות לבנות תהליך שבו קולו בת/בן הזוג נשמע גם החלטי "שלא להסכים". חשוב ביותר להפוך את בן/בת הזוג לקואליציונר ולא לאופוזיציונר. המטרה של עסק היא לפרנס את עצמי ואת בני משפחתי ולהיות מרוצה, וקואליציה מבית יש בכוחה לסייע בהשגת המטרה".

פתרון אפשרי נוסף הוא בקשת עיצה מקרובים אחרים או בעלי עסקים אחרים שעברו מצב דומה היות ולכול זוג יש את הדינמיקה שלו, הרי שככול שיהיה יותר שיתוף ממצבים דומים של אנשים שונים – כך יהיה אפשרי לחשוב על הדרך הנכונה לך.

מפגש כזה יכול להתקיים בקבוצות עזרה עצמית או מפגשים אחרים -ניתן לפנות אליי במייל לקבלת פרטים היות והנתונים משתנים ומתעדכנים תדיר. 'כל עקבה לטובה' אימוץ אמונות העוזרות לא להתמודד עם הבעייה ולדחות את הקץ, בשפה המקצועית "הכחשה". יש כאן בעיה. לעתים הבעיה נובעת מחוסר שביעות רצון מתחום העיסוק או המקום בו אני נמצא, כלומר הנסיבות והנוחות הביאו אותי לתחום העיסוק הנוכחי וישנה ציפייה באופן בלתי מודע למשבר שישחרר מהעיסוק הזה.

זה מה שמאפיין לא מעט בנים ממשיכים בעסק משפחתי". הפתרון: "שיתוק ודחיינות הופכים אדם לחי-מת. בהבנה ובקבלה של המצב ובסיוע של איש מקצוע אשר מתמחה ומנוסה בתחום, אפשר לנסות ולפתור את הבעיה". בדידות ודיכאון בדידות מזכירה בחלקים מסוימים דיכאון. דיכאון יכול להופיע גם בכסות של  'וורקוהוליזם' וכך זונחים נושאים חברתיים ובין-אישיים. הקושי הגדול הוא שבעת משבר אין למי לפנות גם כאן, פנייה לעזרה יכולה לסייע. זוהי הזדמנות לברר למה כך הם פני הדברים, מי הם חברי אמת ולנסות ולהשקיע בהם, האם אני יכול למצוא עיסוקים נוספים (על אף ובגלל המשבר)- כמו קריאה ואמנות; או חוגים ומסיבות. ואם לא, האם יש לי קווים אובססיביים שמונעים זאת ממני.

בעל עסק בדיכאון, ולא משנה מהן הסיבות לכך, שכן יכולות להיות סיבות אובייקטיביות כמו ירידה בהכנסות, תחרות קשה בשוק, או סיבות סובייקטיביות כמו תחושת אין מוצא, עצבות ותשישות, הוא מאוד לאה ועייף, לא משתף, לא מבצע פעולות משמעותיות, רואה שחורות ובטוח שאין עתיד ושכל האוניות בדרך לטבוע.

"הבעיה עם התנהגות של בעל עסק כזה, שהיא מדבקת מאוד. מנהל דכאוני משפיע על עובדיו ויוצר אווירת נכאים בתוך הארגון והרגשה לא טובה כלפי חוץ".התפרצויות זעם וכעס לחצים עלולים להפוך את בעל העסק לרגזן, חסר סבלנות ובעל רמת קשב נמוכה.

בעצם, מספיקה סיבה קטנה כדי לעורר התפרצויות זעם וכעס אצל מי שסובל מהן. בעל עסק כעוס וזועף, רב עם ספקים, כי נדמה לו שהם דופקים אותו; עם לקוחות, כי נראה לו שהם לא מסופקים דיים; ועם עובדיו, כי הם נראים לו נרפים. מה שקורה בסוף זה שהלקוחות עוזבים והעובדים משפילים ראש או מתחלפים בקצב מוגבר.

מצב זה עלול לדרדר את העסק אל פי תהום. הבעיה של הכעסנים, שהם לא מקשיבים לסביבה ובטוחים שהם צודקים וכולם טועים. אצלם, כולם אשמים יש היום קורסים רבים ללימוד ניהול כעסים, שמסייעים בזיהוי גל הזעם טרם התפרצותו, ריסון, איפוק ושליטה בכעסים ותיעול האנרגיה הזו לדרכים פחות מזיקות ובנוסף גם כאן יתרונה של קבוצת התמיכה והעזרה הוא רב. לעיתים לחברים שעוברים אותו משבר כמוך יש יכולת להציב את המראה הכי טובה ולשכנע לשנות את ה"דיסק".

בעיות שינה

ההבדל בין דאגה לחרדה, הוא שהראשונה בולטת פחות לעין. כלומר, יש לה פחות סממנים פיזיים. אבל כשדאגה, כלכלית או אחרת, מתחילה להפריע לשינה ולמחשבה על עתיד חיובי, צריכה להידלק נורת אזהרה. בעל עסק מודאג, קם עייף לעבודה, הריכוז שלו לא במיטבו, הוא עושה טעויות קטנות ביומיום שעולות לו בכסף, לקוחות מחזירים סחורה והספקים עצבניים. לעתים דאגה מביאה גם לשיקול דעת מוטעה, העיקר להיפטר מהדאגה. דוגמה קיצונית שבעלי מקצוע מנוסים נפגשים איתה, היא לקיחת הלוואה בשוק האפור ואי התמודדות עם ההשלכות העתידיות, העיקר להיפטר מהתחושות הרעות. טראומה מכישלונות עסקיים קודמים טראומה נפשית או פסיכוטראומה, היא נזק שנגרם לנפש בעקבות חוויה קשה במיוחד.

החוויה הטראומטית, שעשויה להיות חד-פעמית או חוזרת ונשנית, מכניסה אדם למצב של הלם, שבו הוא אינו מסוגל להתמודד עם הרגשות הקשורים בחוויה. "ישנם מצבי כישלון עסקי, שנחווים כאיום ממשי על החיים, במיוחד אם בהיסטוריה המשפחתית של בעל העסק כבר יש חוויה של התרוששות כלכלית. העניין המרכזי בסיפור הזה עבור אנשי עסקים שכשלו, הוא מה הם אומרים לעצמם? למה בעצם כשלו? האם בגללי או בגלל אחרים? האם אני מסוגל לפתוח עיניים ולבחון את כל הגורמים האמיתיים שהביאו לכישלון?

"הרבה מאוד אנשים שסובלים מטראומה, אומרים לעצמם 'משנה מקום, משנה מזל', או 'נפתח דף חדש ויהיה בסדר', ולא בוחנים לעומק ובכנות מה היו המרכיבים לכישלון שהביאו לטראומה. הם מתעלמים מהאמת ועושים מאמץ לא להיות בקשר עם הטראומה. הם רוצים להסתכל קדימה ולא אחורה וכשהם נזכרים בטראומה הם נתקפים חרדה. ההתעלמות הזו היא מעין פצצה מתקתקת, כי באיזה שהוא שלב יקרה פיצוץ". לחקור את העבר ואת האירועים שגרמו לכישלון ולשאול שאלות לא רק בתחום העסקי. ללמוד לזהות את הסימנים – ותמיד יש סימנים – כשאני חוזר על אותן טעויות, וכאן יועץ עסקי יש בידו לסייע. אנחנו יצורים שמתעלמים מסימנים קטנים ושמים לב רק כשהם הופכים לסימנים גדולים. מזה צריך להשמר.

ניתן לפנות אליי ליותר מידע ואפשרויות טיפול לכתבה בנושא :http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000599588

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *